понеділок, 9 січня 2017 р.

Розробка уроку для 7 класу

Тема уроку: «ЗІРКИ ФРАНЦУЗЬКОГО ШАНСОНУ»
Мета Ознайомити учнів з характерними рисами творчості французьких шансоньє та українського композитора й поета В. Івасюка, продовжити формування уміння аналізувати зміст прослуханих та виконаних музичних творів щодо особливостей втілення гуманістичних ідей та життєвого змісту, уміння виділити головне та логічно висловлювати свої думки; сприяти розвитку творчого потенціалу та естетичному вихованню учнів.

Тип уроку: урок поглиблення теми.
Форма уроку: урок – подорож.
  Обладнання: портрети французьких шансоньє, бардів та В. Івасюка, книжкова виставка за темою уроку, репродукції з краєвидами Парижу, картки – словники емоційно – образних визначень музики, додаток до гри «Якби я був композитором», магнітофон, аудіозаписи.
Твори, що вивчаються на уроці:
·        Едіт Піаф. «Non, Ge Ne Regrette Rien» («Ні, я ні про що не шкодую»).
·        Джо Дассен, «Бабине літо» («L’eteIndien»)
·        П. Каас, «Безі» («Bessie»).
·        муз. В. Івасюка «Червона рута»
(слайд 2)
Епіграфи до уроку:
Пісня – це синтез музики, поезії та історії.
Пісня – це справжня поезія плюс справжня музика.
                                                                  Гі Ерісман

Хід уроку
1.     Музичне вітання
2.     Актуалізація опорних знань

Вчитель. Ми продовжуємо вивчати тему «НОВАТОРСТО У МУЗИЧНОМУ МИСТЕЦТВІ».
- На музичних хвилях сьогодні лунатимуть пісні шансону. Ми ознайомимося з творчістю відомих виконавців і послухаємо музику шансону.
 Парне опитування (слайд 3)
- Розкажіть про особливості музики в стилі диско?
- Які характерні риси цієї музики?
-Хто з виконавців в стилі диско вам найбільше запам'ятався і чому?
Бесіда за темою уроку
Вчитель. Музика – велика чародійка, бо може перенести нас в будь-який час, в будь-яку епоху, в будь-яку країну. В центрі сьогоднішнього уроку – музика, яка зародилась …     За музичною інтонацією, манерою виконання визначте, в якій країні світу ми опинимося, слухаючи цю пісню.
Звучить пісня «Під небом Парижу» у виконанні М. Матьє
(Слайд 4)
Діти. У Франції, в Парижі.
Вчитель. Який настрій створила у вас ця пісня?
Діти. Ліричний, замріяний.
Вчитель. Отже, ми з вами в Парижі  – одній із самих блискучих столиць світу, де завжди було бурхливе музичне життя. Але, щоб зрозуміти день  сьогоднішній, треба повернутися в день вчорашній. Тож давайте в уяві прогуляємось вулицями Парижу кінця ХІХ століття.
         Ось тут, (показати репродукцію) на центральних вулицях міста, розташовані розкішні театри, на сценах яких відбувалися яскраві шоу. Але я вас запрошую на околицю. Тут в невеличких будинках, іноді в підвалах, розмістилися скромні пісенні клуби, які відвідували справжні цінителі гарної пісні. На сценах таких клубів вважали за честь виступати найкращі співаки Франції. Нерідко такі виконавці були і поетами, і композиторами водночас. У Франції їх називають шансоньє.
Я просила вас знайти в словнику визначення терміну «шансоньє». Прошу вашу відповідь.   (слайд 5)
Діти (дають відповідь): Шансоньєфранцузький естрадний співак, виконавець, а нерідко – й автор тексту та музики пісні. Назва походить від французького слова «chanson» – пісня. (Називають виконавців шансону). (Слайд 6)
Вчитель. Саме про їх музичну творчість і піде сьогодні мова. Епоха співацьких клубів залишила у спадщину багато чудових пісень, які стали французьким національним мистецтвом. Музика і тексти цих пісень змушують слухачів замислюватись, хвилюватись, плакати.
(Слайд 7)   В нашій прогулянці музичним Парижу ми підійшли до великого ім’я  – Едіт Піаф, яка була автором і виконавцем естрадних пісень.
Вчитель. На вашу думку, звідки автори беруть теми і образи для своїх творів?
Діти. З життя.
Вчитель. Дійсно, щоб зрозуміти задум автора, його творчість, необхідно знати, як склалося його життя, які події, почуття спричинили написання саме таких творів. Кожна людина має свій сімейний альбом, в якому дорогі серцю фотографії, згадки про рідних, про значні життєві події. Тож перегорнемо і ми сторінки сімейного альбому Едіт Піаф, який озвучить нам творча група учнів.

Учні по черзі «озвучують» підготовлені сторінки сімейного альбому Е. Піаф
Сторінка №1. Дитинство.
Справжнє імя – Едіт Гассіон. Народилася в Парижі у 1915 році. Дитинство було важким. Спочатку виступала разом зі своїм батьком, вуличним акробатом, а в 17 років намагається самостійно заробляти на життя, співаючи на вуличних тротуарах.
Сторінка №2. Шлях на велику сцену.
На одному з таким тротуарів і помітив Едіт її майбутній продюсер – Луї Лепле. Дівчині було потрібно всьому вчитися: як співати, як триматися на сцені, як спілкуватися з публікою.
Париж пережив шок, коли на сцені зявилась маленька, худорлява жінка, що вразила всіх своїми піснями, своїм голосом і зовнішністю. На той час продюсер придумав їй псевдонім «Піаф» – тобто, «горобчик».
Сторінка №3. Початок співацької кар’єри.
Спочатку вона виконувала пісні інших авторів. А потім зрозуміла, що потрібно створювати свою власну пісню. Їй було про що розповісти слухачам. На основі подій з її життя народились ліричні пісні. Вона хотіла співати …  і співала про життя простих людей, про страждання, людське горе, відчай.
Сторінка №4. Підбір репертуару.
         Головним для неї був текст пісні. При цьому і мелодія була теж важливою. Але, на думку співачки, вона повинна була легко запам’ятовуватись, щоб люди її зразу наспівували. Кожна пісня для Піаф було близькою за почуттями, в них були її життя, радість і сум.
Сторінка №5. Виконавське мистецтво Едіт Піаф.
         Для виступу на сцені Едіт Піаф ніколи не вдягалась яскраво, блискуче. Ця маленька жінка виходила до слухачів в простій короткій чорній сукні. Вона прагнула, щоб зовнішність не відвертала увагу слухачів від пісні.
         В кожній пісні співачка створювала свій образ. І не просто співала, а ніби грала роль в спектаклі.
Вчитель. Дійсно, пісні Едіт Піаф – це пісні-оповідання, невеличкі театральні вистави, в яких її історія життя з голодним дитинством, з трагедіями кохання, з протиріччями суспільства, в якому вона жила.
         (Слайд 8)  Серед багатьох пісень, виконаних Піаф, справжньою візиткою співачки стала  пісня «Ні, я ні за чим не жалкую». Послухаємо цю пісню і виконаємо такі завдання для слухання:
1.     Яка ця пісня за характером (жанрова належність) та настроєм (робота з картками - словниками)?
2.     Яку будову має пісня? (Тричастинну, куплетну)
3.     Які людські почуття передано в кожній з частин пісні та відповідно який музичний образ створено? (Впевненість, мужність в І та ІІІ ч., ліризм – в ІІ ч.)
4.     Якими засобами музичної виразності створено такий образ? (Аналіз за картками – словниками  емоційно – образних визначень музики)
5.     До легкої чи серйозної музики віднесете цю пісню? (За змістом серйозна, а за сприйняттям легка)
6.     Чи можна назвати цю пісню сучасною і чому саме? (Ці проблеми є вічними: любов і ненависть, зрада і вірність, добро і зло)
Слухання та перегляд відео  пісні «Ні, я ні за чим не жалкую» (Слайд 9)
Вчитель. Ця пісня є своєрідним підсумком життя співачки. Ми з вами її ніколи не бачили й особисто не знайомі, але Едіт Піаф залишила нам «звукового листа» про себе і свій час. Уявимо себе на хвилинку в ролі психологів і спробуємо розповісти про співачку як про людину.
Проводиться рольова гра «Я – психолог», в процесі якої відбувається дискусія щодо прослуханого музичного твору та його виконавця:
-         Якою ж людиною вона була в житті?
-         На вашу думку, які події спричинили появу цієї пісні в репертуарі Едіт Піаф?
-         Як втілилися ці події в музичному творі?
-         Як ви відчули, після всіх трагедій і негараздів в житті, що залишилось в душі Едіт – відчай, протест, любов до життя? Що ж саме?
-         Що ми особисто для себе можемо взяти з цього музичного твору? Чому вчить нас ця пісня?
Вчитель. Едіт Піаф – це своєрідний символ Франції. Вона прославила на весь світ мистецтво шансону.
-         Які ж риси творчості французьких шансоньє приваблюють публіку і до нашого часу? Зробіть підсумок.
(Діти самостійно роблять підсумок за творчістю французьких шансоньє)
Підсумок:
1.     Проста зовнішність, щоб не відволікати увагу від пісні.
2.     Серйозне ставлення до тексту, а мелодія щоб легко запам’ятовувалась.
3.     Гарний голос.
4.     Пісня – спектакль.
5.     Пісня не для розваг, а для роздуму й душі.
Вчитель. Традиції цього мистецтва не закінчились зі смертю Едіт Піаф. На сцену прийшли нові виконавці, яких ми можемо сьогодні бачити і чути.
-         Назвіть імена сучасних французьких співаків, які продовжують традиції шансоньє?
(Вчитель демонструє портрети музикантів Джо Дассен, Патрисія Каас)
(Слайд 10)
Вчитель. Джо  Дассен , повне  ім’я  Джозеф Айра Дассен (1938 - 1980) – французький  співак і  музикант  американського  походження. Народився у м. Нью – Йорк,  у сімї  популярного  кінорежисера Жуля Дассена  і Беатріс Лонер – угорської скрипальки. Має  українське коріння: його  дідусь прибув  до  Америки  з Одеси.
         Джо  здобував  вищу  освіту у Швейцарії, а потім і на батьківщині  - в Америці. У 20- річному  віці записав  декілька  пісень до  фільму  «Закон», а вже  за  рік  ці пісні  вийшли  окремою  платівкою. Відтоді  Джо починає  активно писати  пісні,  співпрацюючи з відомим  італійським  співаком Тото  Кутуньйо.  Дассен  писав пісні   різними  мовами: французькою, англійською, німецькою, іспанською, італійською, російською, а також  грецькою.  Усі  свої  пісні  Дассен  виконував  зворушливо й проникливо, а  теплий, дещо  оксамитовий  тембр  голосу  й легка  манера  співу яскраво  відображав  усі  ліричні й емоційні  нюанси  його  неперевершених композицій.
(Слайд 11)  Слухання та перегляд відео- Джо  Дассен (Joe Dassin), «Lete Indien» («Бабине  літо»)
-         Висловіть  власні враження від  прослуханої  пісні.
-         Що  найбільше  вам  сподобалося?
(Слайд 12)   Патрисія Каас (нар. 1966 р.) – відома  французька  співачка. Репертуар  Каас  - це  суміш  поп – музики, джазу і  класичного  шансону. У 13  років вона  виграла  престижний  співацький  конкурс. Відтоді  розпочалася  її  професійна  кар’єра  спочатку  в  Німеччині, а потім  у Франції.  Дебютний  альбом «Мадемуазель  співає…» («Mademoiselle chante…») світ побачив у 1988 році. Відтоді  було  продано  понад  17  мільйонів  записів  з  її  піснями, найяскравіші з  яких  відзначені  численними  нагородами  різних  конкурсів.
Каас  активно  гастролює  і нині, записує  нові  пісні й альбоми. Так, одним із  останніх  досягнень співачки  вважають  альбом «Патрисія  Каас  співає Піаф» (2012р,), у якому  актриса  надала нового  звучання, сучасного  життя  пісням  видатної  виконавиці середини  XX ст.. – Едіт  Піаф.
(Слайд 13)  Послухаємо пісню «Безі» у виконанні сучасної французької співачки Патрісії Каас та спробуємо відшукати спільні риси з творчістю шансоньє.
Слухання пісні «Безі» та виконання завдання для слухання
Вчитель. Є й наші сучасники, які працюють в тому ж напрямку, що і французькі шансоньє. Їх у нас називають бардами. Їхні пісні теж не залишають слухачів байдужими. Звернемось до портретів цих виконавців. Спробуйте назвати їхні імена.
(Показ портретів сучасних виконавців)
Вчитель. (Слайд 14-16)  Таке ім’я є і в нашій українській культурі – Володимир Івасюк. Славетна співачка Софія Ротару так згадує про нього: «Люди різного віку і професій загорялись радістю, хвилювались, коли з залі лунали його пісні. Їх неможливо було слухати байдуже, бо Івасюк не йшов до людей з підробленими почуттями, кожна його пісня пропущена через серце. Він зазирав у душу людини. Його пісні – це музика добра, миру, злагоди».
         Тож давайте і ми з вами виконаємо геніальний хіт Володимира Івасюка «Червона рута».
Попередній аналіз виконавського плану пісні та її виконання
Вчитель. Едіт Піаф та Володимир Івасюк належать до різних епох, у них різні творчі напрями, різні національні школи, але є те, що їх об’єднує.
-         Що ж саме об’єднує цих митців? (Серйозне ставлення до тексту, глибоке відчуття музики. Пісня не для розваг, а для роздуму й душі. Вічні людські почуття)
Вчитель. Годинник історії відлічує роки. І ми з вами на порозі нашої епохи. Яскраві шоу, мюзик-холи проковтнули пісню, вона стала продаватися і купуватися. Комерція вимагає, щоб мелодія пісні легко запам’ятовувалась, а своїм ритмом вона «заводила» людей.
-         Скажіть, а текст в таких піснях дуже важливий? (Ні)
-         Наведіть приклади таких бездумних слів у сучасних піснях. Я почну, а ви продовжите: («Ксюша, Ксюша, юбочка из плюша», «В голове ни бум-бум, а сама дура-дурой»)
Вчитель. Ми з вами можемо назвати ще не одну пісню низькопробного репертуару деяких сучасних співаків, які не мають до того ж і голосу, бо його замінюють мікрофон і комп’ютер.  
         І все ж таки ми живемо в «золотий вік» пісні. Я не кажу про те золото, яке тече до сейфів торговців, що купують, продають, рекламують пісню. Я кажу про чисте золото поезії і музики, яке облагороджує серце людини. Виконавець такої пісні ніколи не стане машиною для розваг, бо він носій прекрасного. І це прекрасне – пісня, в якій справжня поезія плюс справжня музика. Ці слова належать відомому досліднику французької пісні Гі Ерісману.

4. Підсумок уроку. Творче завдання. Комплексна імпровізація.
Вчитель. Підсумовуючи тему уроку, спробуємо і ми з вами стати шансоньє. Для цього виконаємо наступне творче завдання під назвою «Якби я був композитором»: створіть модель пісні в стилі французьких шансоньє.
Учням пропонується робота з додатком до гри «Якби я був композитором» (Слайд 17)
Діти  створюють і презентують модель власного музичного твору 
         Вчитель. На цьому наш урок завершено. Дякую учням за продуктивну роботу!
Додаток до гри «Якби я був композитором»
Алгоритм для створення моделі музичного твору
1.     Обери тему твого музичного твору.
2.     Визнач образи та їх характер в майбутньому музичному творі.
3.     Переходь до заповнення карти «Модель музичного твору».
4.     По завершенню конструювання моделі музичного твору ще раз перечитай все написане тобою для отримання цілісного сприйняття.
5.     Знайди музичні твори композиторів, назви яких тематично близькі до назви твого твору.
6.     Уважно послухай авторські твори.
7.     Порівняй свою модель музичного твору з моделями (характеристикою образів, набором засобів музичної виразності), відібраними тобою за тематичною схожістю з репертуару шансоньє чи бардів.
Модель музичного твору
  Назва твору    ______________________________________________
Характер музичних образів   __________________________________
___________________________________________________________
Засоби музичної виразності
Форма (варіації, рондо, 2-частинна, 3-частинна)  _________________
Лад (мажор, мінор)  _________________________________________
Темп (повільний, середній, швидкий)  __________________________
Регістр (високий, середній, низький)   __________________________
Динаміка (тихо, голосно, середнє)   ____________________________
Мелодія   __________________________________________________

          Тембр       __________________________________________________

Немає коментарів:

Дописати коментар